Kiedy dziecko powie jakiś wyraz nieprawidłowo, powiedz ten wyraz poprawnie, ale nie zmuszaj jego do powtarzania.
Jeżeli coś Cię niepokoi w rozwoju mowy Twojego dziecka zgłoś się do logopedy.
Jeżeli zamierzasz korzystać z usług logopedy, który ma podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, weź skierowanie od lekarza pediatry.
U starszego dziecka poproś stomatologa o ocenę zgryzu dziecka. Być może będzie konieczna konsultacja ortodontyczna.{mp3}rdg{/mp3}
Zastanów się, czy twojemu dziecku potrzebna jest pomoc logopedy. Jeśli na któreś z pytań odpowiedziałeś TAK – idź do logopedy.
DZIECKO ma: |
6-7 miesiące -nie gaworzy -nie odwraca się w kierunku głosu |
12 miesięcy -nie kojarzy pierwszych słów z osobą lub rzeczą (gdzie jest mama? piłka?) -nie wykonuje prostych poleceń, np. zrób kosi-kosi, pa-pa! -nie mówi pierwszych słów ze zrozumieniem, np. mama, baba, tata. |
2 lata - nie nazywa przedmiotów, gdy jest pytane: „Co to jest?” -nie używa zdań prostych -nie wykonuje prostych poleceń, np. „Daj mamie piłkę?” |
3 lata - podczas mówienia wysuwa język między zęby -zacina się, powtarza sylaby lub wyrazy, np. Idę do do do sklepu. (Może to być niepłynność, która minie z wiekiem, ale też może być to objaw jąkania.) -nie mówi lub mówi bardzo mało. |
4 lata - nawykowo mówi przez nos - zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. zamiast woda mówi fota, zamiast buda mówi puta. - zamiast s, z, c, dz mówi ś, ź, ć, dź - zamiast k, g mówi t, d |
5 lat - nie mówi zdaniami rozwiniętymi - nie mówi sz, ż, cz, dż - trudno je zrozumieć - nie zadaje pytań |
6 lat - nie mówi głoski r(zamienia ją na l , j, lub wymawia gardłowo) - nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące wakacji lub wysłuchanej bajki - popełnia dużo błędów gramatycznych |
Uwagi praktyczne:
Nie wolno bagatelizować ewentualnych trudności u chłopców i mylnie sądzić, że mogą oni nieco później osiągać umiejętności językowe niż dziewczynki.
Systematycznie śledź to jak rozwija się twoje dziecko.
W „Książeczce zdrowia dziecka” masz odpowiednią do tego tabelkę.
- Karm piersią.
- Twoje dziecko powinno jak najkrócej być karmione butelką.
- Staraj się jak najwcześniej odzwyczaić dziecko od smoczka – gryzaczka.
- Rozmawiaj z malcem jak najczęściej. Opowiadaj o codziennych czynnościach, używanych przedmiotach, o tym, co się dzieje na spacerze...
- Mów do dziecka tak, jakbyś z nim rozmawiała, zadawaj pytania, nawet, jeśli na początku nie otrzymasz odpowiedzi
- Unikaj dziecinnego języka, kiedy mówisz do dziecka.
- Baw się z dzieckiem w naśladowanie odgłosów, min, ruchów.
- Odpowiadaj, gdy maluch cię „zagaduje”.
- Kiedy mówisz do dziecka wiele razy powtarzaj określone słowo, np. „to mydło, to mydło do mycia”.
- Zachęcaj, aby dziecko patrzyło na ciebie, kiedy mówisz. Dziecko wówczas zobaczy, jak układasz usta, gdy wymawiasz poszczególne głoski.
- Recytuj wierszyki, śpiewaj piosenki.